Átalakul a vasúti műszaki szabályozás rendszere

A témáról 2024. október 2830. között konferencia keretében zajlott eszmecsere.

Mint ismert, átalakul a vasúti műszaki szabályozás rendszere. Az új rendszer megismertetése érdekében a Közlekedési Továbbképző és Dokumentációs Kft. – együttműködésben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a BME ITS Nonprofit Zrt.-vel, a KTI Vasúti Képzési Módszertani Központtal, továbbá a KTI Vasúti Műszaki Bizottság Koordinációs Irodával – a Közlekedésszabályozási Napok keretében a vasúti műszaki előírások rendszerét bemutató „minikonferencia- és előadássorozatot” szervezett.

A konferenciát Dr. Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára nyitotta meg, és köszöntötte a résztvevőket.

Dr. Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár

A konferencia célja a tájékoztatás volt az új vasúti műszaki szabályozási rendszer használatáról, ismeretek átadása a Vasúti Műszaki Bizottság, mint szervezet működéséről, a Vasúti Műszaki Előírások (VME) rendszeréről, továbbá az egyes alrendszerekre vonatkozó VME-kről, az új jogszabályi környezetről, illetve a szabályozásban rejlő új lehetőségekről. A konferencia célja az ismeretátadás mellett az is volt, hogy a vasúti ágazat különféle szakterületein dolgozó munkavállalók, szakértők a teljes vasúti rendszert átfogó ismeretekre tegyenek szert, ezáltal képesek legyenek komplex rendszerben gondolkodva a szakági fejlesztéseket menedzselni, továbbá, hogy egyfajta érzékenyítésben legyen részük a mozgásukban korlátozott személyek vasúti közlekedésével kapcsolatban.

A konferencia első napján kerekasztal-beszélgetés keretében Alscher Tamás levezető elnök közreműködésével Dr. Kiss Diána (a VMB elnöke), Veszprémi László (az ÉKM VHF főosztályvezetője), Rácz Imre (az INF Albizottság elnöke), Muszély Katalin (a PRM Albizottság tagja), Nagy Tibor (a Loc & Pass és WAG Albizottság elnöke), Dr. Szabó Géza (a CCS Albizottság elnöke, valamint Gémesi Levente (az SSC Albizottság elnöke) válaszoltak a résztvevők változatos kérdéseire.

Dr. Kiss Diána VMB elnök
Alscher Tamás levezető elnök
A kerekasztal beszélgetés szakértői

A konferencia programjának összeállítása során a szervezők tudatosan törekedtek arra, hogy az európai uniós szabályozás különleges ismereteitől a vasúti műszaki előírásokra vonatkozó jogszabályi ismereteken és a Vasúti Műszaki Bizottság működésén át jussanak el az egyes szakági kérdések ismertetéséig. Annak érdekében, hogy a konferencia résztvevői teljes áttekintést kapjanak a vasúti műszaki szabályozásról, az előadások vegyesen követték egymást, vagyis az infrastruktúrához, a vonatbefolyásoláshoz, valamint a biztosítóberendezésekhez, az energia-alrendszerhez, az esélyegyenlőséghez és a járművekhez kapcsolódó előadások nem blokkokban, hanem egymás után, vegyesen kerültek ismertetésre.

A cél az volt, hogy minden szakma, szakterület megismerje a többi szakág gondolkodásmódját, szakmai szempontjait a vasúti műszaki előírások kapcsán. Az élet igazolta a szervezők elképzeléseit, mert még az utolsó előadáson is telt ház volt, továbbá az egyes előadásokban voltak áthivatkozások más szakterületekre, és ezeket a hallgatók is értették, mivel a szükséges információkkal a korábbi előadásokból rendelkeztek.

A konferencia keretében nagy érdeklődés követte Dr. Szabó Géza Úr, a Vasúti Műszaki Bizottság CCS Albizottság elnökének előadásait, mivel a CCS Albizottság a szabályozás során kockázatalapú megközelítéssel készítette el a vasúti műszaki előírásait. Szintén nagyon érdekesek és figyelemreméltóak voltak az Energia Albizottság elnökének, Kökényesi Miklós Úrnak és Nagy László Úrnak az albizottság szakértőjének előadásai az energia alrendszerről, annak részeiről és az ehhez kapcsolódó, felmerülő problémák kezelésének szükségességéről, megoldásairól. A tárgykörbe tartozó előadások egyik legérdekesebb része volt a 25 kV-os hálózat környezeti hatásainak csökkentésére vonatkozó szabályozási rendszer ismertetése. Kuriózumként szolgáltak a REKORE Egyesület szakértőinek és Muszély Katalinnak a mozgásukban korlátozott és csökkent mozgásképességű személyek vasúti közlekedésével kapcsolatos előadásai, a személyes segítségnyújtásról, a vasúti infrastruktúráról – beleértve az állomásépületeket, a parkolókat stb. – és a vasúti járművekről.

Magas színvonalú előadásokat hallhattak a résztvevők a hidakról, a különféle műtárgyakról a vasút keresztezésére, valamint a vasúti pálya alépítményeire és a vasúti pálya tervezésére vonatkozóan. A vasúti járművek összeférhetőségi vizsgálatára vonatkozó színvonalas előadást követően több olyan kérdés érkezett az előadóhoz, melyeket éppen a korábban elhangzott előadásokban hallott problémák felmerülésével tudott indokolni (például az ETCS-vizsgálat elvégeztetése Magyarországon). A forgalomirányításra vonatkozó előadásában Dr. Lakatos András Úr a vasúti műszaki előírások elkészítésének módszertanáról számolt be, ami különleges megközelítésnek számított a konferencia előadásai között. Karosi Róbert Úr MÁV Zrt Igazgató, a Vasútbiztonság és Kockázatértékelés Albizottság tagja mélyrehatóan elemezte a rendkívüli események vizsgálati eljárását és az eljárások lefolytatása során kinyerhető fontos információkat és azoknak a vasúti társaságok biztonságirányítási rendszerében történő hasznosíthatóságát és ezek összefüggéseit.

Összességében a visszacsatolások alapján sikeres és a hallgatóság számára hasznos konferencián vettek részt a vasúti szektor szakemberei, képviselői.

A vasúti műszaki előírások rendszerét bemutató konferencia előadástémái:

Általános jogi ismeretek

  • a hazai vasúti műszaki szabályozás kialakulásának történeti áttekintése;
  • az átjárhatósági műszaki előírások (ÁME) és a nemzeti szabályok közötti összefüggések;
  • a nemzeti szabályok megalkotására, notifikációjára vonatkozó európai uniós szabályozás;
  • a hazai vasúti műszaki és biztonsági szabályozási rendszer működtetésének szervezeti, jogi és alkalmazási szabályai.

Forgalmi szolgálat, forgalomirányítás és vasútbiztonság

  • az utasításrendszer kidolgozása, módosítása során figyelembe veendő követelmények;
  • a forgalomirányításra vonatkozó alapkövetelmények;
  • a forgalmi szolgálat ellátása;
  • rendkívüli események kezelése;
  • mozgásukban korlátozott személyek vasúti közlekedésében a személyes segítségnyújtásra vonatkozó követelmények.

Infrastruktúra-rendszerek

  • a B osztályú, hazai vonatbefolyásoló rendszerre vonatkozó szabályok;
  • pályaoldali biztosítóberendezésekre vonatkozó követelmények;
  • a vontatási célú energiaellátási rendszerre vonatkozó villamos méretezési, szimulációs eljárások és a felsővezetéki rendszer geometriai és erőtani követelményei;
  • a nem vontatási célú energiaellátás méretezésére, kialakítására vonatkozó követelmények;
  • térvilágítás kialakítására vonatkozó követelmények rendszere;
  • vasúti pálya alépítményének kialakítására vonatkozó követelmények;
  • a vasúti pálya tervezési követelményei;
  • vasúti infrastruktúra üzemeltetésére vonatkozó előírások;
  • vasúti hidak és műtárgyak tervezésére, üzemeltetésére vonatkozó alapvető követelmények;
  • műtárgyak, hidak vizsgálata és vizsgálati követelményei;
  • a vasúti infrastruktúra kialakítására, a mozgásukban korlátozott személyek esélyegyenlőségi feltételeinek biztosítására vonatkozó követelmények.

Vasúti járművek

  • vasúti járművek kialakításával kapcsolatos követelmények;
  • közúti vasúti és speciális vasúti járművekre vonatkozó követelmények;
  • vasúti járművek összeférhetőségi vizsgálatára vonatkozó előírások;
  • a mozgásukban korlátozott személyek esélyegyenlőségének biztosítására vonatkozó előírások vasúti járművek kialakítására vonatkozóan.