Idén 15. alkalommal rendezték meg Berlinben az InnoTrans vasúti szakkiállítást. A Közlekedésmérnöki Szakkollégium tagjai rövid beszámolót készítettek a szakmai kirándulásról.
A 200.000 négyzetméteres területen 2940 kiállítót láthattunk, főleg a vasúti üzemeltetés/technológiák témakörében, az elektromos kábelektől kezdve a különböző síneken keresztül a legmodernebb dízel motor/generátorokon át a biztosítóberendezésekig.
A rendezvényen magyar cégek is részt vettek, mint például a V-Híd Zrt., a Prolan Irányítástechnika Zrt., illetve az IKARUS Electric Zrt.
A szakkiállításon a legérdekesebb kiállítási tárgyakat a külső részen láthattunk. Sok modern vasúti jármű és autóbusz volt megtekinthető, köztük a Siemens Velaro nagysebességű motorvonat egyiptomi, sivatagi körülményekre átalakított verziója, az ÖBB Service Jet elnevezésű alagúti karbantartó és tűzoltó szerelvénye. A DB 424 sorozatú elővárosi motorvonata bemutatta, hogy a modernizálás olcsóbb megoldás lehet, mint egy új jármű vásárlása vagy kifejlesztése. Az autóbuszok között megcsodálhattuk az Ikarus 80e típusú midibuszt.
Arra számítottunk, hogy a nagysebességű szerelvények mellett újdonságokat láthatunk a mellékvonali közlekedésben és a hidrogén meghajtásban. A terület jelenleg reneszánszát éli, például Csehországban 160 mellékvonali motorvonatra adtak le rendelést a lengyel Pesa cégnek. Vártuk, hogy lesz olyan gyártó, amely a dízel meghajtás helyett környezetbarát meghajtású modellel készül a kiállításra, ezt a várakozást a Stadler teljesítette. A cég bemutatta az RS1 utódját, az RS Zerót, ami hibrid, hidrogén és akkumulátoros, vagy színtisztán akkumulátoros hajtással rendelkezik. Meglepő volt, hogy olyan átalakított hibrid Vectron és Eurodual mozdonyok is ki voltak állítva, melyek egyszerre dízelmotorral és áramszedővel is rendelkeztek.
A kiállításon rengeteg más újdonság is bemutatásra került. Megtekintettünk egy hidrogénüzemű villamost Dél-Koreából, egy akkumulátoros tolatómozdonyt Olaszországból és egy kínai hidrogénvonatot. Az Alstom kiállította Berlin leghosszabb villamosát, a kilencrészes Flexity Berlint.
Fontos hír, hogy decembertől közvetlen ICE járatok indulnak Párizs és Berlin között, továbbá Olaszországból a Frecciarossa nagysebességű vonatokkal Svájcba, Németországba és Ausztriába is utazhatunk. A rendezvényen állapodott meg az ÖBB és a MÁV arról, hogy az új Railjet szerelvények Budapestre is közlekedni fognak, és a jövőben a menetidő Bécs és Budapest között 40 perccel, pontosan 2 órára fog csökkenni.
A szakmai úthoz köszönjük a BME ITS Nonprofit Zrt. támogatását! A BME ITS segített minket abban, hogy a szakkollégiumban aktív, vasutas érdeklődésű hallgatók ezen a tartalmas programon részt vehettek.