Szakmai kurzus Antwerpenben

M. Szűcs Máté, a Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék doktorandusza az Antwerp Rail School vasútszakmai kurzusán járt. Szakmai beszámolójában röviden felvillantja a legfontosabb történéseket.

2023-ban lehetőségem nyílt részt venni az Antwerpeni Egyetem Antwerp Rail School névre keresztelt vasútszakmai kurzusán. A fő szervező Antwerpeni Egyetem TransportNET, oktatással és kutatással foglalkozó csoportja mellett számos vasúti vállalat képviseltette magát szervezőként és támogatóként, többek között az SNCB, a Siemens Mobility vagy a Lineas. A résztvevők Belgiumból, Németországból, Hollandiából, Magyarországról és az USA-ból érkeztek. Az egy hét előadásai, eszmecseréi és a workshopok Európa vasúti ágazatának kihívásaira fókuszáltak. Ez lehetőséget biztosított a részt vevő vasútipari szakembereknek és diákoknak, hogy bővítsék tudásukat, és átfogó képet kapjanak a szektor jelenlegi helyzetéről, kihívásairól és jövőjéről.

A Rail School erőssége a sokszínű program volt, amely előadásokból, esettanulmányokból, ún. speed date-ekből (rövid turnusokban, kis csoportokba osztva egy-egy ipari szereplő előadását lehetett meghallgatni), üzemlátogatásokból és kapcsolatépítésből állt.

Első napi előadások az NMBS/SNCB épületében - a szó Thierry Vanelslander úrnál, aki az Antwerpeni Egyetem Közlekedési és Regionális Gazdaságtani Tanszékének professzora

Az öt nap mindegyikén más és más téma volt a középpontban:

  • Hétfőn a vasúti ágazat stratégiai kihívásai és a kapacitásmenedzsment: üzemeltetői, infrastruktúra-fenntartói szempontból; valamint az európai vasúti liberalizáció.
  • Kedden a teherszállítás: átfogó kép a vasút szerepéről; a modális váltás optimalizációja Európában; betekintés az USA vasúti teherszállításába.
  • Szerdán a személyszállítás: a vasút versenyképessége (esettanulmány Franciaországból); az SNCB közép- és hosszú távú stratégiája a személyszállításban.
  • Csütörtökön a diszruptív technológiák: a digitalizációs stratégia; a felsővezeték-hálózat karbantartása; a vasúti járművek távdiagnosztikai módszerei; a vasút energetikai rendszerének optimalizácója.
  • Pénteken a vasúti politika: az EU-legalizáció és a szállítási infrastruktúra helyzete és kihívásai; a vasút jövője Európában.

A helyszín alapvetően az Antwerpeni Egyetem campusa volt. Hétfőn Brüsszelben, az NMBS/SNCB épületében tartották az előadásokat, az üzemlátogatás pedig a TUC RAIL-nél volt, a forgalomirányító központban.

A TUC RAIL forgalomirányító központja Brüsszelben

A szerda délutáni üzemlátogatás helyszíne a Mecheleni Járműjavító volt, ami a belga állami vasúttársaság legnagyobb járműjavítója.

Pénteken (szintén Brüsszelben) az Infrabel Akadémia adott helyet az előadásoknak és az üzemlátogatásnak. Az Infrabel a belga vasúti infrastruktúrát üzemeltető és karbantartó személyzet kiképzését végző szervezet.

A TUC RAIL forgalomirányító központja Brüsszelben

A kurzus által képet kaphattam arról, hogy Belgiumban milyen elképzelés mentén tervezik felkészíteni a vasúti közlekedést a jelen és a jövő kihívásaira, mindezt szorosan illesztve az Európai Unió vasúti rendszerébe.

Szerző: M. Szűcs Máté