Hetvenöt éves a Gyermekvasút

1948. július 31-én indult el az első vonat Széchenyihegyről.

Idén július 31-én, egy szép hétfői napon nosztalgiavonatozással ünnepelték a Gyermekvasút alapításának évfordulóját. Napra pontosan hetvenöt éve, 1948. július 31-én indult el az első vonat Széchenyihegyről Úttörővároson át (mai nevén Csillebérc) Előre (ma Virágvölgy) állomásig. Ez volt az első építési szakasz – három állomás és egy megállóhely. A Gyermekvasút (1990 előtt Úttörővasút) népszerűsége azóta is töretlen: ma is több mint hatszáz gyermekvasutas jár ide szolgálatba. Miközben megismerik a vasutas szakma rejtelmeit, munkájukban nagy hangsúlyt kap a közösségi munka és az önállóságra nevelés is.

Gyermekvasút

Már az építéskor fontos elvnek tartották, hogy az Úttörővasúton minden állomás más-más biztosítóberendezést kapjon. Így a hét állomáson jelenleg is hatféle berendezés üzemel.

Széchenyihegyen az építéskor telepített, eredeti Siemens-Halske típusú biztosítóberendezés üzemel alakjelzőkkel – egy forgalmi, irodai berendezéssel és egy váltókezelői őrhellyel, „toronnyal”. Az induktorral kezelt blokkelemek, a kétfogalmú kijárati jelzők, a háromfogalmú bejárati jelző, háromfogalmú előjelzőjével, tolatásjelzővel, retesszel, Soulavy-dobbal ma is biztonságosan és megbízhatóan üzemelnek.

Csillebérc állomás VES-berendezése már igazi kuriózum, hiszen már csak egy társa akad az országban (Kőbánya felső vasútállomás), de öszvér megoldású berendezésekben még sok helyen láthatjuk egyes részeit üzemelni. Ez a berendezés-típus a Déli vasút, ma a Balaton déli partján lévő állomások jellemző berendezése volt a 30-as években. Az elmúlt két évben a berendezés jelfogós része és áramellátása teljesen megújult.

Előre állomás, mai nevén Virágvölgy, az eredeti váltózárkulcsos, kijárati jelzők nélküli, de háromfogalmú, biztosított bejárati jelzőkkel, valamint kétfogalmú előjelzőkkel megépített kis állomás. Jánoshegy állomás nagyon rövid, 58 méter használható vágányhosszal (ez a legrövidebb állomás, a mozdony három kocsival éppen, hogy elfér), ugyanilyen berendezést kapott.

Ságváriliget, mai nevén Szépjuhászné, 1973 óta D55 típusú biztosítóberendezéssel büszkélkedhet, öt éve már a Prolán által fejlesztett, számítógépes felülvezérlés lehetőségével. A dominó pult és a számítógépes felület is megtalálható a forgalmi irodában, a jogosultság átadás-átvételével választható ki a használt kezelőfelület.

Hárshegy állomás helyszíni állítású váltókkal, központból kezelhető kétirányú retesszel, kijárati jelzők nélkül, háromfogalmú bejárati jelzőkkel, kétfogalmú előjelzőkkel üzemel az átadás óta. Pár éve itt szűnt meg utoljára a kis sínekből összeállított, zárszerkezet nélküli váltó. Hűvösvölgy 2016-ban kapta meg a ma üzemelő, D70 típusú, tolatóvágányutas biztosítóberendezését. A hűvösvölgyi múzeumban megtekinthető az addig itt szolgálatot teljesítő mechanikus, alakjelzős, reteszes biztosítóberendezés.

Hűvösvölgy az átépítés előtti berendezésével ma már múzeumban található

A hat Mk45 dízel-hidraulikus mozdonyból négy már remotorizált, felújításon esett át. Nyolc nyitott, nyári és nyolc zárt, téli kocsival adja a menetrend szerinti forgalmat 1973 óta változatlanul.

Oktatási szempontból is kiváló a Gyermekvasút: a főváros területén, egymástól kis távolságra sok-sok szemléltető eszköz, hétköznap kevés vonattal. 2001 óta a HÉV, majd 2016 óta a MÁV is felhasználja a Gyermekvasút szabad kapacitásait forgalmi szolgálattevő tanfolyamokon, felnőttképzésben. Ennek köszönhetően a vizsga előtt néhány héttel a tanulóknak lehetőségük nyílik tesztelni a tudásukat.

Kirándulni vágyóknak is fontos célpontja a Gyermekvasút, hiszen már a rekordok könyvébe is bekerült: a világ leghosszabb vasútja, amelyet gyermekek irányítanak. Bővebb információ a www.gyermekvasut.hu weboldalon érhető el.

Szerző: Bicskei János